Právě je čtv lis 21, 2024 6:52 pm




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvek: 1 ] 
Převod obecných 3D modelů do Archicadu 
Autor Zpráva

Registrován: pát zář 19, 2014 10:23 am
Příspěvky: 31
Příspěvek Převod obecných 3D modelů do Archicadu
Převod obecných 3D modelů do Archicadu

V oblasti modelování 3D digitálních objektů se pracuje s celou řadou typů softwarů, které pochopitelně produkují celou řadu typů souborů. Zdaleka ne všechny zažité 3D programy podporují BIM a provázanost tedy často není jednoduchá.

Mezi nejobvyklejší software pro 3D modelování patři

Cinema 3D (.c4d)
Autodesk 3D Studio Max (.max)
Rhinoceros (.3dm)
Blender
Google Sketch Up (.skp)

(seznam všech 3D softwarů působících na trhu najdete např. na této stránce Wikipedie https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_3 ... g_software )

Dalšími obecně užívanými typy formátů jsou pak .obj a zejména formát .3ds, který spolupracuje s většinou programů specializujících se na 3D modelování.

Často je třeba pracovat v Archicadu s prvkem, který neexistuje ve formátu knihovního objektu GDL, se kterými Archicad primárně pracuje. Je tedy pak třeba pracovat s formáty výše zmíněnými. Archicad umí pomocí doplňku importovat 3ds objekt.

Doplněk “3D studio in”

Na této stránce můžete stáhnout doplněk do Archicadu 3D Studio in.
http://www.graphisoft.com/downloads/goo ... 8/CZE.html

Obrázek
Umístění pluginu 3d studio in

Po jeho instalaci (nutnost vypnutí Archicadu) přibude v záložce “Soubor - Speciality souboru - Importovat soubor 3D studia”. Zde vyberete cestu k Vašemu 3ds souboru. Budete vyzváni k potvrzení voleb importu. Je třeba nechat “nezaškrtnuté” pole “Násilně vyhladit”. Jinak dojde k zaoblení všech hran modelu a jeho deformaci. Často může také dojít k poměrnému zvětšení nebo zmenšení modelu (vlivem různě nastavených jednotek), což je možné v tomto okně také korigovat.

Obrázek
Potvrzení importu objektu

Ve volbách “Konvertovat 3ds na gsm” naleznete další detaily nastavení, jako defaultní měřítko převodu, nastavení orientace vůči osám a vytváření aktivních bodů na importovaném modelu.

Po úspěšném importu formátu .3ds bude objekt převeden na knihovní prvek GDL a bude nahrán do vložené knihovny Archicadu, kde ho pomocí nástroje Objekt naleznete.

Převod jiných než 3ds formátů

V případě, že máme digitální 3D objekt v jiném formátu než .3ds (právě tento formát doplněk do Archicadu importuje) je potřeba daný formát do 3ds formátu převést. Osobně bych pak doporučil např. software Rhinoceros 3D, který nabízí 90-ti denní trial verzi a je kvalitně a korektně schopen převést objekty do formátu 3DS. Obecně pod záložkou v menu “Soubor-import/export”.

Je třeba uvést, že formát 3ds má omezenou kapacitu množství vertexů a polygonů na hodnotu 65536, což se odvíjí od jeho původního definování z 80. let. Tato kapacita na většinu 3d objektů stačí, ale v případě velice detailních modelů je třeba taková data zjednodušit spojením vertexů v blízkém okolí. (např. u programu 3d Studio Max příkazem “Weld").

Následná úprava importovaných objektů

Tento import bohužel neumí nahrát data týkající se povrchových materiálů, protože ty funguje v Archicadu principiálně jinak než v konvenčních modelovacích programech. Pro následnou úpravy je tedy možné použít funkci ukrytou pod pravým kliknutím myši na označený prvek - “Převést vybrané prvky na morfy”. Pak už s označený objektem pracujete jako s morfem a můžete nastavovat jednotlivým polygonům různé povrchové materiály.

___________

Čtěte také o novém doplňku Rhino - Archicad Connection http://www.archiforum.cz/viewtopic.php?f=12&t=6574


pon srp 31, 2015 4:06 pm
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvek: 1 ] 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz